Zdarzyło się, że byłem
w Atenach na konferencji pedagogów krytycznych. Spotkania, które z reguły
napełniają mnie energią. Jedno z wystąpień wywarło na mnie bardzo duże
wrażenie. John Portelii rozpoczął od recytacji wiersza Mahmouda Darwisha Identity Card. A to był dopiero początek. Cały referat przeplatany był poezją,
mieszaną z teoretycznymi odniesieniami i wspomnieniami z praktyk oporu w
instytucjach edukacyjnych.
Czytał swój tekst, wspominając o kruchości, przypadkowości tożsamości:
I was aksed
I was
asked, am I from Armenia
or from
Lebanon
am I
Spanish or am I Italian
nobody
noticed that I am
Maltese.
Shalom,
are you
by chance a Jew?
Salam,
are you a
Muslim?
How words
and appearances deceive you.
Perhaps
my Thick black hair
Or else that
sculptured nose
That Thick
beard
That accent.
But am I
Maltese?
What a
heavy accent you have got
certainly
you are not Canadian.
Do you
mind showing us your passport?
His
worried gaze in my eyes
He stamped
the passport
How come you
did not tell me you are
Canadian?
(Portelli,
2016: 34 tomik: Luggage/Bagage)
Poprzez odwołania do
poezji wywoływał emocjonalne poruszenie – wiedza nie miała jedynie
intelektualnego charakteru, ale przenikała ciało, rozpalała pragnienia. To, że
do dzisiaj mogę przywołać to wystąpienie, słyszę jego głos – tego nie
osiągnąłby bez poezji. Teoretyczne odwołania pozostały by zimne. Przykłady z
praktyki zastygłe i techniczne.
Poezja pozwoliła
zrozumieć z czym się zmagał. O co chodzi w walce, którą prowadzi jako pedagog
krytyczny.
Staliśmy się
uczestnikami.
Dzisiaj czytam tekst prof. Moniki Kostery
i dr hab. Jerzego Kociatkiewicza o mocy poezji. Jej istotnej roli w
tworzeniu lepszego świata. Tekst dostępny tutaj.
Zgadzam się, że sztuka i poezja jest tym, co może rozbudzić w nas utopijne
pragnienia, pozwala lepiej zrozumieć codzienne doświadczenia i je przekraczać.
Wykorzystanie jej w badaniach może uczynić tekst mocniejszym, zakorzenić słowa
w egzystencji, w materii. Nie tyle informować o efektach, co rozpalać
wyobraźnię, wrażliwość i wywrotowe pragnienia.
Pisanie poetyckie, wiersze jako artykuły naukowe – to nie
postmodernistyczna fanaberia, ośmieszanie badań czy co tam jeszcze różne osoby
szepczą po kątach w fabryce. Poezja dla pedagogów krytycznych może stanowić
istotną praktykę budzenia nadziei, tworzenia wspólnot i rewolucyjnego
przekraczania tego, co dane.
Komentarze
Prześlij komentarz